Dissabte, 26 de gener de 2013
Ja
s'han acabat les tan esperades vacances. Ens tornam a posar en marxa
i, com no, a un ritme frenètic: preparar Sant Antoni, treure els
adornaments de nadal, tancar el compte de gestió, fer el pressupost,
preparar el claustre i el consell escolar,... Buf! I a més a més,
hem de fer l'activitat col·laborativa que ja ens havien anunciat
abans de Nadal.
Però
bé, com diuen en anglès: DON'T PANIC!! Hi ha moments en els que
sembla que totes les feines vénen de cop. Què dic, hi ha moments?
Tot l'any les feines vénen de cop; no et pots relaxar ni un sol
moment, però al final sempre ens en sortim.
Pel
que fa a l'activitat col·laborativa, vull remarcar que m'ha agradat
molt, tan fer-la com mirar i llegir tot el material que ens van donar
per a dur-la a terme. No faré referència al que vam escriure, però
sí que vull dir que és molt interessant posar en comú el tema de la
disciplina, ja que és un tema que ens preocupa molt a tots i és molt enriquidor veure com la tracten a diferents centres. Després de llegir les aportacions que van fer els meus
companys de grup vaig veure més que mai la necessitat d'implantar el
sistema de la mediació escolar al meu centre (ho vam proposar al
principi de curs, però el claustre, malauradament, no s'hi va voler
implicar); per aquest motiu, aquest serà un dels projectes que
inclouré al projecte de direcció.
També
m'agradaria destacar i compartir un parell d'idees que vaig anotar
del material que ens van proporcionar, així com alguna reflexió
sobre alguna d'elles:
- La idea equivocada que tenen molts de professors que pensen que un centre amb moltes nacionalitats distintes implica que hi hagi menys disciplina al centre.
- El fet que el professorat no està preparat per enfrontar-se al que passa en determinats moments a l'aula (ningú no ens mostra!). De vegades la dificultat de mantenir la disciplina a l'aula fa que el professorat hagi d'actuar de manera ferotge, amb mal geni,... per poder impartir la classe, fa que es produeixi un distanciament entre el professor i l'alumnat.
- Professors que es senten més policies que professors.
- Hem passat d'autoritat extrema a manca de límits.
- Alumnes de secundària obligats a anar a classe i que es neguen a fer res i els hem d'atendre ja que és el seu dret, però i el drets dels altres a aprendre??
- Escoles que oculten problemes disciplinaris perquè no baixin les matrícules i no es perdin llocs de feina (me va fer pell de gallina!).
- L'escola és un reflex del mal funcionament de la societat.
- Alumnes de distintes nacionalitats que els xoca la manca de respecte d'alguns alumnes vers el professorat, que expliquen que aquest fet és impensable al seu país.
- Pares que no van a l'institut a parlar amb els professors perquè estan avergonyits i pensen que no hi ha res a fer amb el seu fill.
- Importància de la comunicació entre companys i necessitat d'un alt grau d'implicació per part de tot el claustre; és imprescindible actuar de manera col·legiada i coordinada, i que hi hagi un bon clima al centre per a què hi hagi un bon funcionament.
- El clima al centre. Per mi és un tema molt important, ja que jo vaig viure un any molt complicat al meu. Som molt conscient que aquest aspecte és essencial i amb el qual s'hi ha de treballar molt, ja que si el clima és dolent és molt complicat anar a fer feina content i fer la teva feina ben feta. És molt cert que per a dirigir un centre és imprescindible conèixer-lo bé (els alumnes, les famílies, l'entorn, el professorat...) i marcar pautes d'acció per a què cada dia sigui millor.
- Que l'objectiu d'un curs sigui: entendre que la clau per a ser feliç vol dir pensar en els altres de debò, me va fascinar. El vídeo “Pensando en los demás” me va encantar; veure com els alumnes compartien les seves cartes, empatia a tot arreu, el creixement personal dels alumnes,... me va fer pensar en la importància d'estar tots units.
Per
acabar, una petita descripció d'una situació de conflicte al meu
centre:
Després
d'acabar l'activitat col·laborativa sobre la disciplina, es va donar
un comportament inacceptable d'una alumna envers una
professora del grup, la qual feia molta gràcia a tots els seus
companys. Aquesta alumna va llançar, literalment, el seu estoig al
cap de la professora. La professora va venir immediatament a
explicar-m'ho (he de dir que, sorprenentment, estava molt calmada) i
va aprofitar per explicar-me altres conflictes que havia tingut amb
aquesta alumna. Increïble, vaig pensar, i me vaig demanar com era
possible aguantar el que havia aguantat aquesta companya durant tot
el primer trimestre (només havia posat incidències molt puntuals).
Vaig dirigir-me a l'aula, em vaig adreçar a tot el grup, els vaig
fer una breu reflexió i vaig fer un parell de preguntes a les quals
no vaig rebre resposta, evidentment. Per aquest motiu els vaig
demanar que durant l'horabaixa reflexionessin sobre el que havia
passat i que al dia següent, durant l'esplai, en parlaríem. La meva
sorpresa va ser que hi va haver uns quants alumnes que en van parlar
i tot amb els seus pares i van reconèixer els fets i els van taxar
d'inacceptables. Altres no gosaven ni mirar-me a la cara,
d'avergonyits que estaven. Una minoria defensaven el que li feien a
la professora argumentant que ella no els explicava bé la matèria i
que quan tenien dubtes no els ho volia repetir (un gran argument de
pes per insultar-la, desobeir-la i tirar-li objectes pel cap). A
continuació, l'alumna que va llençar l'estoig va explicar que ella
tenia aquell comportament amb la professora perquè el grup li
demanava que ho fes, que cada vegada que entrés a l'aula dita
professora la “liés”; i així ho feia ella. Silenci absolut a
l'aula. Cares dient: com t'has atrevit a dir-ho?? En aquell moment
vaig tenir un gran dubte: i ara quina mesura prenc amb tot el grup?
Perquè l'expedient disciplinari per l'altra alumna el tenia clar (ja
n'havia fetes massa!). Considero que és molt difícil posar una
mesura correctora per a tot un grup (independentment de la falta de
conducta que evidentment tenen tots) i que aquesta es pugui dur a
terme i alhora sigui efectiva. Tenint en compte que el grup havia
reconegut els fets i que els consideraven greus, vaig decidir que els
donava una setmana de prova per a què em demostressin que aquella
conducta no es tornaria a repetir. Es van comprometre, ara veurem,
però em continua quedant el dubte de quina actuació haurem de dur a
terme si no funciona. I és que un BOIB no sempre t'ho arregla tot...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada